tirsdag 10. mai 2011

Forenklet forelegg

Her om dagen var jeg så uheldig, eller skal man kanskje si sløv eller upåpasselig, å pådra meg et forenklet forelegg. Det hele var en glipp, -en skikkelig dum og unødvendig, sur glipp som politimannen mildt og omsorgsfullt kunne fortelle meg at skjedde med alle eller hvem som helst, noe han hadde stor forståelse for, hvorpå han beklageligvis og uten å blunke likevel så seg nødt til å utskrive den pålagte boten, selvfølgelig måtte han det, hvem kunne trodd noe annet?

Situasjonen var som følger: Med en mindreårig passasjer førte jeg bilen noen få meter fra en butikk til en annen, farten var vel ca. 20 km/t. Nesten før vi rakk å komme igang sto den gule vesten like ved et lyskryss og gjorde stoppetegn. Sakte rullende mot ham, med åpent vindu fikk min passasjer det travelt med å feste bilbeltet som han, under alle andre normale omstendigheter ALLTID og med den største selvfølgelighet setter på seg når vi skal ut å kjøre bil, og som føreren alltid, bare akkurat ikke denne ene gangen, etterspør innen vi setter hjulene igang: "Har du/dere husket selene nå da?"

"Vi kommer fra UP, og har bilbeltekontroll" -sa den gule vesten, "Vi har observert at din passasjer som er under 16 år ikke hadde bilbelte på seg, vi ser at han har det nå, men du som sjåfør av en mindreårig passasjer er ansvarlig."

"Uff a meg og beklager, det var en glipp og det skal aldri skje igjen"

Det var bare å legge seg flat, ikke finnes det noen unnskyldning heller, men sure penger er det, ekstra sure nettopp fordi det var et engangstilfelle, en menneskelig glipp som i prinsippet kune vært mye farligere hvis vi hadde kjørt i stor fart på en annen veg enn med sneglefart noen få meter midt i byens gater.

Lærer vi av slike situasjoner at vi skal bruke bilbeltet for å unngå å bli tatt, eller lærer vi at vi skal bruke bilbeltet fordi det er farlig uten?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...